Hoe werkt het?
Een kabelbaan, wat is dat eigenlijk?
Simpel gezegd is het een transportmiddel via een zwevende kabel. Stoeltjesliften, vaak gebruikt in skioorden of mechanische overspanningen, werken volgens een vergelijkbaar principe. Niet te vergelijken natuurlijk met een kabelwagen, waarvan de kabel OP de grond ligt!
Voor de kabelbaan van Namen spreken we om helemaal juist te zijn over een gepulseerde kabelbaan, of een verzameling van cabines die in serie aan een en dezelfde kabel bevestigd zijn. Deze kabel draagt de cabines en verplaatst deze in één richting rond twee katrollen. Doordat de snelheid kan worden aangepast in de stations, kunnen passagiers in beide stations (Esplanade en Centre-ville) op hetzelfde moment gemakkelijk in- en uitstappen.
Vandaag beschikt de apparatuur over 2 treintjes met elk 3 cabines. Elke cabine biedt zitplaats voor 6 passagiers. Vandaag is er dus in elke richting tegelijk een capaciteit van 18 passagiers. In de toekomst komen er normaal nog 2 identieke treintjes bij, dus 6 extra cabines.